Gra w SŁÓWKA - to lepsze niż krzyżówka!

Gra w SŁÓWKA - to lepsze niż krzyżówka!

Spoglądam zaskoczona na stół - Jak to?! To już koniec?! Zanim się spostrzegłam, plansza zapełniła się słowami. Zerkam zaniepokojona na zegarek: jest 23:30, a ja nadal czuję niedosyt. - No to jak? Jeszcze jedna partyjka?

Dałam się całkowicie omamić tej niepozornej grze. Wciąga bardziej niż Scrabble, wymaga nie tylko sporego zasobu słownictwa, ale także sprytu i spostrzegawczości. Zapewne te dwa ostatnie czynniki wpłynęły na moje zwycięstwa... A może raczej ich brak... Bo oto w starciu z mężem zaczęłam ponosić druzgocące porażki. Było to dla mnie niemałym zaskoczeniem, w końcu to ja zawsze chełpiłam się świetnymi wynikami w grach słownych. No cóż? Chyba pora wziąć się w garść i poćwiczyć - może inna droga prowadzi do zwycięstwa?



Gra w Słówka, to nowość od Wydawnictwa Granna. Może na pierwszy rzut oka wygląda niepozornie, ale nie dajcie się zwieść... Wciąga niesamowicie i jest istnym pożeraczem czasu.

W pudełku znajdziemy:
  • dwustronną planszę (mniejsza polecana jest w grze dwuosobowej oraz dla początkujących graczy)
  • woreczek wypełniony literkami
  • podstawki na układane słówka
  • ołówek i notes 
  • instrukcję




Każdy z graczy otrzymuje podstawkę i losuje sześć literek. 
Grę rozpoczyna osoba, która wylosowała literę znajdującą się najbliżej początku alfabetu.
Osoba rozpoczynająca grę losuje dodatkowy żeton, który umieszcza na środku planszy. Następnie usiłuje ułożyć słowo przestrzegając kilku ważnych zasad:
  • w czasie swojej kolejki gracz może ułożyć tylko jedno słowo
  • w każdym układanym słowie musi się znaleźć co najmniej jedna litera, która już znajduje się na planszy
  • słowa można układać w dowolnej formie.



Jeżeli podczas naszej tury wykorzystamy np. trzy spośród sześciu literek, to natychmiast je uzupełniamy.



Na planszy znajdują się liczne pola bonusowe. Jeżeli uda nam się je otoczyć pełną pętlą, to automatycznie zyskujemy dodatkowe punkty. 


Podstawki na literki nie robią piorunującego wrażenia - wprawdzie zajmują niewiele miejsca, ale jeżeli wyraz ułożymy w górnej części, przeciwnik bez problemu odczyta... nasze intencje.


Na środku planszy znajduje się litera M. Zerkam na swoją tabliczkę i usiłuję utworzyć kolejny wyraz.


Spośród swoich literek stworzyłam niewiele punktowane słowo: MIR (4 punkty).


No cóż... Literki przeciwnika powinny znaleźć się na dolnej części podstawki. W innym wypadku mogę je bez problemu podejrzeć.


RAZI - to kolejne słowo, które pojawiło się na planszy. Tym razem poza podstawowymi punktami za wykorzystane literki, gracz otrzymuje 5 punktów bonusowych.


Wyraz DARMO biegnie obok 10 oraz 15 (pola te oplecione są ze wszystkich stron literami) - to daje nam dodatkowe 25 punktów. 


 Kolejny wyraz: MISIE - oprócz punktów za wykorzystane literki, otrzymuję 5 i 10 punktów bonusowych.


W przypadku, gdy żetony nam nie odpowiadają, możemy je wymienić (oczywiście równa się to z utratą naszej kolejki).


W czasie gry możemy wylosować puste żetony - zastępują one dowolną literę, ale niestety nie wnoszą żadnych punktów.


Gra jest rewelacyjna. Wyrazy możemy układać w tak różnorodnych kierunkach, że zyskujemy niemal nieograniczone możliwości. Tutaj liczy się przede wszystkim umiejętność kombinowania - zerkamy na planszę i usiłujemy wychwycić wyraz, które będzie przebiegał przez jak największą ilość pól bonusowych. Ale uwaga! Jeżeli popełnimy jakiś błąd, a przeciwnik to wychwyci - tracimy kolejkę i zabieramy z planszy niepoprawnie zapisane słowo.


Gra się kończy, gdy zapełnimy całą planszę - następuje wtedy podliczenie punktów.


Chociaż sama rozgrywka zajmuje niewiele czasu, to trudno na jednej partii poprzestać...



Za wsparcie w realizacji wyzwania, a także wszystkie materiały informacyjne oraz gry, przeznaczone do recenzji, dziękuję Wydawnictwu Granna.

Recenzja bierze udział w tegorocznym wyzwaniu "77 recenzji gier, 77 recenzji książek i 7 konkursów".  Więcej informacji o wyzwaniu znajdziecie tutaj: KLIK

Więcej ciekawych gier możesz zobaczyć na stronie akcji Grajmy!




Rymowanki i piosenki przedszkolaka. Nowość od Wydawnictwa Wilga.

Rymowanki i piosenki przedszkolaka. Nowość od Wydawnictwa Wilga.

Wystarczy, że sięgnę po tą wyjątkową książkę, a Ola siada już blisko mnie z szerokim uśmiechem na twarzy. Zbiór tradycyjnych rymowanek i piosenek jest popularny od wielu pokoleń. Dzieci znają więc je dobrze - część słyszały od dziadków i rodziców, inne od nauczycieli. Pomimo upływu czasu, rymowanki nadal wzbudzają radość i przywołują dobre wspomnienia.

"Rymowanki i piosenki przedszkolaka", to książka, po którą chętnie sięgają nie tylko dzieci. Rodzice i dziadkowie z sentymentem wracają do czasów dzieciństwa i młodości. A są to myśli niezwykle piękne i często otwierają ukryte przejścia w naszych umysłach. I tak oto babcia nagle zaczyna snuć niezwykłe historie ze swojego życia, a wnukowie siedzą z otwartymi ze zdumienia ustami. Trudno im wyobrazić sobie babcię, która siedzi przy lampie naftowej i łapczywie pochłania książki. 


W książce znajdziemy zbiór najpopularniejszych polskich wierszyków, wyliczanek i kołysanek. Oczywiście wszystkie teksty są opatrzone pięknymi ilustracjami. 


Wierszyki są łatwe do opanowania - krótkie, rytmiczne i wesołe. Dzieci z łatwością przyswajają słuchane teksty, jednocześnie poszerzając swój zasób słownictwa, poprawiając pamięć i koncentrację, a także doskonaląc dykcję i wymowę.


Najpiękniejsze jest jednak czytanie tego typu książek z rodziną - babcia ze wzruszeniem powraca do dawnych lektur, łagodnieje i z miłością wpatruje się we wnuki. Wspólne czytanie książek bardzo zbliża i... pozwala odkryć na nowo bliskich nam ludzi.









Tytuł:Rymowanki i piosenki przedszkolaka
Autor:Opracowanie zbiorowe
Wydawnictwo:Wydawnictwo Wilga


Za przesłanie materiałów do recenzji dziękuję Wydawnictwu Wilga.


Recenzja bierze udział w tegorocznym wyzwaniu "77 recenzji gier, 77 recenzji książek i 7 konkursów".  Więcej informacji o wyzwaniu znajdziecie tutaj: KLIK
Gospodarstwo wiejskie - 240 naklejek i... mnóstwo zabawy.

Gospodarstwo wiejskie - 240 naklejek i... mnóstwo zabawy.


Gospodarstwo wiejskie, to kolejna rewelacyjna książeczka od Wydawnictwa AWM. Dzięki niej nie tylko poszerzymy swój zakres wiedzy dotyczący zwierząt przebywających na wsi, ale take zetkniemy się z zagadnieniami dotyczącymi roślinności. 

Piękne, przyciągające uwagę ilustracje; mnóstwo ciekawostek, które czytelnik łapczywie chłonie; no i oczywiście 240 naklejek, które uzupełniamy w trakcie odkrywania tego niezwykłego świata. 
Gospodarstwo wiejskie, to książka, która ma naprawdę dużo do zaoferowania - zwierzęta gospodarskie, owady, zwierzęta domowe, drób, warzywa, zboża, zioła, owoce, kwiaty, chwasty, dzikie ptaki - tematyka obejmuje naprawdę sporo zagadnień. 



Na każdej stronie znajdziemy mnóstwo ważnych informacji opatrzonych pięknymi ilustracjami. I pomimo tego, że zarówno tekstu jak i grafiki jest sporo, to wszystko zostało skomponowane w sposób schludny i przejrzysty. 


Naklejki nie tylko uatrakcyjniają książeczkę, ale także pomagają dziecku przyswoić nieco trudniejsze zagadnienia. 


Na ogół dzieci kręcą się niespokojnie, czekając tylko na sygnał, że mogą uzupełnić brakujące naklejki. Tym razem jednak tekst przykuł ich uwagę - nic dziwnego. Niektóre informacje potrafią naprawdę zaskoczyć.


Podczas lektury czeka na nas dodatkowa zabawa, w postaci zadań: liczenie owadów, pokonywanie labiryntów czy też wyszukiwanie różnic na obrazkach. 


Na końcu książeczki znajduje się obszerny spis treści - dzięki niemu szybko wyszukamy interesujące nas zagadnienie. 


Po przeczytaniu całej lektury, możemy podsumować swoją wiedzę, rozwiązując test.









Tytuł:Gospodarstwo wiejskie
Autor:Dzwonkowski Robert
Wydawnictwo:AWM - Agencja Wydawnicza Jerzy Mostowski


 Książeczki znajdziecie na stronie  Wydawnictwa: TUTAJ.


Recenzja bierze udział w tegorocznym wyzwaniu "77 recenzji gier, 77 recenzji książek i 7 konkursów".  Więcej informacji o wyzwaniu znajdziecie tutaj: KLIK
QUIZ ZOOLOGICZNY - profesor Granna poleca.

QUIZ ZOOLOGICZNY - profesor Granna poleca.

Odczytuję pytanie, a na mojej twarzy pojawia się przebiegły uśmiech - Ola i Rafał starają się po mojej minie wywnioskować, jaka odpowiedź jest prawidłowa. Na darmo - nie mam zielonego pojęcia, który strzał będzie celny...



QUIZ ZOOLOGICZNY, to ciekawa gra dla miłośników zwierząt. Zawiera aż 360 pytań i muszę potwierdzić, że większość z nich jest dość... zaskakująca. Sięgając po grę, nawet nie zdawałam sobie sprawy, że moja wiedza dotycząca zwierząt jest taka uboga. No, ale mam szansę nadrobić zaległości. Podejrzewam jednak, że dzieci (które bardzo lubią oglądać wraz z babcią filmy przyrodnicze), mają nade mną druzgocącą przewagę.


W grze, poza zaskakującymi pytaniami znajdziemy kolorowe żetony. Część z nich będzie służyć do punktowania naszych odpowiedzi, natomiast te większe - do oznaczania, które rozwiązanie obstawiamy.


Zanim przystąpimy do gry, wybieramy trzy żetony (A, B, C) z wizerunkiem zwierzaka np. dzika. Każdy z graczy otrzymuje też żetony z nominałami: 1, 2, 3. 


Jeden z graczy czyta na głos pytanie, następnie pozostali uczestnicy zabawy obstawiają, która odpowiedź jest prawidłowa. Jeżeli nie jesteśmy pewni odpowiedzi, możemy postawić najniższy nominał, czyli jeden żeton. Jeżeli nasza odpowiedź okaże się prawidłowa - otrzymamy z "banku" sumę obstawionych punktów. W przypadku, gdy postawimy trzy żetony, a któryś z graczy odpowiedział nieprawidłowo - zgarniamy także jego pulę. Gdy nasza odpowiedź jest nieprawidłowa - nasze żetony wędrują do pudełka.


Jeżeli utracimy wszystkie żetony, przed każdą kolejną rozgrywką mamy szansę zdobyć jeden punkt, odpowiadając na pytanie z karty opatrzonej grafiką. Znajdują się tutaj pytania prostsze, a nieraz sama grafika naprowadza nas na prawidłowe rozwiązanie zadania.


Gra przewidziana jest dla dzieci od 8 roku życia. Rafałek jednak sprytnie obstawiał odpowiedzi (kierując się chyba jakąś intuicją i wrodzonym szczęściem) i rozłożył starszą siostrę na łopatki, automatycznie wprawiając w kompleksy zarówno mnie jak i Olę. Ot - sprawiedliwość. 


Gra poszerza wiedzę na temat zwierząt, podsyca zainteresowanie otaczającym nas światem i uczy oceniać własne możliwości. Doskonale nadaje się jako gra rodzinna. Po zakończonej rozgrywce, warto sięgnąć po encyklopedię zwierząt i poczytać na temat osobników, które wzbudziły nasze zainteresowanie.











Za wsparcie w realizacji wyzwania, a także wszystkie materiały informacyjne oraz gry, przeznaczone do recenzji, dziękuję Wydawnictwu Granna.

Recenzja bierze udział w tegorocznym wyzwaniu "77 recenzji gier, 77 recenzji książek i 7 konkursów".  Więcej informacji o wyzwaniu znajdziecie tutaj: KLIK

Więcej ciekawych gier możesz zobaczyć na stronie akcji Grajmy!

Copyright © 2014 Zdolne Dzieci , Blogger