MS Batory - daj się ponieść przygodzie i rozwikłaj kryminalną zagadkę.

MS Batory - daj się ponieść przygodzie i rozwikłaj kryminalną zagadkę.

"Batory nie był zwykłym statkiem. Był namacalnym, spełnionym marzeniem o polskiej flocie na morzach i oceanach świata. Otoczyła go legenda, tak piękna i bogata, że żaden inny, największy nawet transatlantyk nie mógł się z nim równać".
Gra prezentuje wspaniale - potężny statek przykuwa uwagę i wznieca niemałe zainteresowanie. Ola okrąża go ostrożnie i z zaciekawieniem przegląda poszczególne elementy gry. Rzucam okiem na dołączone arkusze i uśmiecham się widząc małe podobieństwo do Sherlocka. Zapowiada się ekscytująca rozgrywka.

Batory, to gra, która prezentuje się niczym wyszukany model kolekcjonerski. Umieściłam go na regale wypełnionym innymi grami planszowymi. Nie składałam - po części dlatego, że mam miejsce na to, by cieszył oczy, a po drugie - składanie modelu może być uciążliwe. Zresztą... Po co to robić, gdy każdy gość w naszym domu prosi o rozegranie partyjki? 


Gra przeznaczona jest dla 2-4 graczy, a sama rozgrywka trwa ok. 60 minut. Czas jest jednak uzależniony od losowego doboru kart - czasem zdarza się, że odpowiednio zadane pytanie wyeliminuje większość podejrzanych postaci i wskazanie złodzieja zajmie nam nie więcej niż 15 minut. No, ale zacznijmy od początku...


Na pokładzie transatlantyku doszło do zuchwałej kradzieży. Ktoś zrabował kosztowności hrabiny! Naszym zadaniem będzie wcielenie się w postać detektywa i odkrycie, kto dokonał tego zuchwałego przestępstwa. 


Gra została wydana w języku polskim i angielskim - do naszej dyspozycji są więc dwie talie kart, które należy odpowiednio posegregować. Postacie jak i pomieszczenia na statku zostały opatrzone odpowiednimi napisami w obydwu językach.


W czasie gry będziemy przemieszczać postacie po planszy - gracz w swojej turze będzie miał pulę czterech punktów ruchu. Może je rozdzielić pomiędzy kilka postaci. Plansza składa się z kilkudziesięciu pomieszczeń usytuowanych na trzech pokładach - a pasażerowie i załoga, rozbiegają się we wszystkie możliwe strony.


Zasady gry są proste: jedną z kart postaci odkładamy (będzie to nasz złodziejaszek), pozostałe rozdzielamy pomiędzy uczestnikami zabawy. Na arkuszu odznaczamy postacie, które znajdują się w naszych kartach. Kiedy wszyscy są przygotowani, rozpoczynamy grę:

  • losujemy kartę wydarzenia i staramy się wypełnić misję w ten sposób, aby zdobyć jak największą ilość punktów. Np. Słoneczny dzień zapewni nam punkty za każdą postać wyprowadzoną na pokład słoneczny. 
  • punkty wymieniamy na karty pytań.
  • na koniec tury możemy zadać pytanie jednemu z graczy. Wybieramy jedną bądź kilka kart, po czym formujemy z nich pytanie. Przykładowo: wykładam kartę: płeć, rola, pomieszczenie i zadaję pytanie: Czy w kuchni masz jakąś kobietę, która jest pasażerem? Na początku gry formułowanie pytań może być nieco nieudolne (w końcu chcieliśmy dowiedzieć się, czy syn hrabiny jest złodziejem, a ten wyszedł na promenadę, gdzie aż roi się od zgromadzonych pasażerów). W takim wypadku trzeba naprawdę się postarać, aby pytanie było poprawnie sformułowane i wskazywało na osobę, którą jesteśmy zainteresowani.
  • w czasie gry wykreślamy poszczególne postacie, a także wpisujemy swoje przypuszczenia i domysły.
  • gra kończy się w momencie, gdy uda nam się rozwikłać zagadę i wskazać złodzieja.


W grze występują Papugi, które uwielbiają komplikować rozgrywkę - nie mają własnego pionka, za to widnieją na ramionach kapitana i przemieszczają się razem z nim. Co ciekawe, ten pionek liczony jest jako dwóch mężczyzn i jedna kobieta. Może zapewnić nam dodatkowe punkty w przypadku wypełniania kart wydarzeń, ale też... potrafią nieźle namieszać.


Gra jest wyjątkowa - wystarczy spojrzeć na perfekcyjne wykonanie, klimat, który można wyczuć sięgając po tajemnicze karty... Jest to planszówka idealna dla osób ceniących historię (z pewnością zachwycą was informacje na temat Batorego, które znajdują się w dołączonej instrukcji); osób, które uwielbiają logiczne wyzwania; dla tych, którzy kochają zagadki. No i dla wszystkich, którzy cenią oryginalne gry planszowe. 









Więcej ciekawych gier możesz zobaczyć na stronie akcji Grajmy!

Za wszystkie materiały informacyjne oraz gry, przeznaczone do recenzji, dziękuję Wydawnictwu Granna.




Uwięziona królowa - Philippa Gregory.

Uwięziona królowa - Philippa Gregory.


Maria Stuard - bezbronna i niewinna kobieta, która została wplątana w sieć intryg, czy może przebiegła i bystra królowa, która zrobi wszystko, aby ponownie zasiąść na tronie? Postać, która budzi mieszane uczucia: czasem napełnia nas współczuciem, innym razem irytacją. Możemy ją kochać i nienawidzić, podziwiać lub nią gardzić. Kim tak naprawdę jest? 
Sięgając po książkę "Uwięziona królowa" z pewnością podążymy ścieżką krętą i wyboistą - będziemy mieli okazję poznać myśli samej władczyni Szkotów, ale także spojrzymy na nią z punktu widzenia mniej istotnych, ale równie ciekawych postaci. 
Czy Bess Talbot wzbogaci się goszcząc Marię Stuard? Czy jej mąż ulegnie czarowi, jaki roztacza Szkocka królowa; czy pozostanie wierny Elżbiecie I Tudor? Czy Maria Stuard jest królową godną zaufania? Jeżeli chcecie odkryć, jakie sekrety skrywa uwięziona królowa, koniecznie sięgnijcie po książkę! 




Tytuł:Uwięziona królowa
Autor:Gregory Philippa
Tłumaczenie:Grabska-Ryńska Maria, Grabski Maciej
Wydawnictwo:Książnica




Angielski i niemiecki na wesoło - korzystamy z potencjału gier.

Angielski i niemiecki na wesoło - korzystamy z potencjału gier.

Ola ma jutro sprawdzian z niemieckiego. Przypomniałam jej, że powinna powtórzyć słówka, ale w tej chwili w całym domu słuchać głośną muzykę i podskoki. Zaglądam do dziecięcego pokoju i staję jak wmurowana - córka spowita jest w czerwony koc, do dłoni doczepiła sobie dwa smocze ogony i tańczy w rytm muzyki. No tak... Słucha płyty dołączonej do podręcznika. Już mam się odezwać, gdy nagle uświadamiam sobie, że właśnie w ten sposób szybciej przyswoi materiał. Jeszcze chwilę przyglądam jej się z rozbawieniem, po czym wymykam się do kuchni.




Jak wiadomo - dzieci najszybciej uczą się poprzez zabawę. W przypadku języków obcych warto sięgnąć po wszelkiego rodzaju gry planszowe, które ułatwią przyswajanie słówek i zwrotów. Dzisiaj zaprezentuję kilka fantastycznych gier, które z całą pewnością przemienią naukę w doskonałą zabawę i pozwolą dzieciom na bezstresową edukację.


BINGO - język angielski


Recenzja tej gry nie ukazała się na naszym blogu. Chyba czas nadrobić zaległości :-) 
Gra "MEMO BINGO"  to gra przygotowana z myślą o starszych przedszkolakach i o dzieciach zaczynających naukę języka angielskiego w szkole podstawowej. Jej zadaniem jest ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości, a przede wszystkim pomoc w opanowaniu pisowni wybranych , podstawowych wyrazów z języka angielskiego.



W grze wykorzystano elementy 3d - plansze, w zależności do położenia, zmieniają swój widok. Dzięki temu na jednym elemencie widnieje wizerunek wróżki, napis w języku polskim oraz angielskim - a wszystko to w zależności od ruchu kartonika. 


Karty obrazkowe - Kapitan Nauka



Niewielkie pudełko, ponad 100 kart i tysiące możliwości - tak w skrócie można opisać niezwykłe karty obrazkowe do nauki języka angielskiego. Zestaw od Kapitana Nauki gwarantuje wiele godzin dobrej zabawy, satysfakcję ze zdobytej wiedzy oraz dostarcza mnóstwa pozytywnych emocji.


W naszych zbiorach znajdują się pakiety: W domu i w szkole oraz 100 pierwszych słówek. W każdym pudełku znajdziemy dwustronne karty - po jednej stronie umieszczono słowa zapisane w języku polskim, natomiast po drugiej - w języku angielskim. Aby dzieciom było łatwiej opanować wymowę poszczególnych zwrotów, do pakietu dołączono płytę CD z odpowiednimi nagraniami. Mamy też obszerną książeczkę, która dla rodziców może stać się natchnieniem. Pomysły na gry i zabawy językowe są naprawdę inspirujące, a wspólne spędzanie czasu na przyjemnej nauce z pewnością zacieśni więzi rodzinne.


Kieszonkowiec angielski - od Kapitana Nauki.


Kapitan Nauka wydał serię Kieszonkowców, które umożliwiają dzieciom przyswojenie wiedzy poprzez radosną zabawę. W niezwykłej serii znalazły się karty, które pomogą opanować zwroty w języku angielskim, matematyczne oraz logiczne wyzwania, a także karty geograficzne ze stolicami Europy. A wszystko to przygotowane na wzór popularnych karcianek, które można ze sobą zabrać dosłownie wszędzie!


Karty sprawiają wrażenie małych dzieł sztuki - zostały przygotowane w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę. Idealna sprawa dla wzrokowców: zabawna grafika, wyraźna i kolorowa czcionka z pewnością ułatwią zapamiętywanie poszczególnych zwrotów. Obrazki (często humorystyczne) zachęcają dzieci do przeglądania kart - nawet Rafał, chociaż ma dopiero 4 lata, wyraził żywe zainteresowanie Kieszonkowcami.


Memory do nauki języka angielskiego - od wydawnictwa Edipresse


Gra składa się z 24 par obrazków. Karty z ilustracjami są grube i solidne. Zdania napisane są w języku polskim jak i angielskim. Ponad to w nawiasie znajduje się prawidłowa wymowa, która zdecydowanie ułatwi naukę. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółową recenzją, która znajduje się: TUTAJ




Warto sięgać po wszelkiego rodzaju gry - w końcu odkrywanie języków obcych wcale nie musi być nudne i monotonne.
Kieszonkowiec angielski - czyli nauka i zabawa w jednym!

Kieszonkowiec angielski - czyli nauka i zabawa w jednym!

Ola uczy się dwóch języków obcych - niemieckiego i angielskiego. Oba przyswaja wręcz błyskawicznie, a naukę traktuje jako dobrą zabawę... Dzisiaj zaprezentuję niezwykłe Kieszonkowce, które sprawią, że nauka angielskiego stanie się jeszcze przyjemniejsza.



Kapitan Nauka wydał serię Kieszonkowców, które umożliwiają dzieciom przyswojenie wiedzy poprzez radosną zabawę. W niezwykłej serii znalazły się karty, które pomogą opanować zwroty w języku angielskim, matematyczne oraz logiczne wyzwania, a także karty geograficzne ze stolicami Europy. A wszystko to przygotowane na wzór popularnych karcianek, które można ze sobą zabrać dosłownie wszędzie!


Karty sprawiają wrażenie małych dzieł sztuki - zostały przygotowane w taki sposób, aby przyciągnąć uwagę. Idealna sprawa dla wzrokowców: zabawna grafika, wyraźna i kolorowa czcionka z pewnością ułatwią zapamiętywanie poszczególnych zwrotów. Obrazki (często humorystyczne) zachęcają dzieci do przeglądania kart - nawet Rafał, chociaż ma dopiero 4 lata, wyraził żywe zainteresowanie Kieszonkowcami.


Karty możemy wykorzystać do gier edukacyjnych. Przykładowe propozycje znajdziemy na jednym z dołączonych arkuszy:

  • memory
  • klapek
  • karuzela
  • szachraj



Oprócz gier, które proponuje Kapitan Nauka, karty można wykorzystać do innych zabaw:

  • plastyczne - staramy się narysować własny obrazek przedstawiający np. dany czasownik. Oczywiście pod obrazkiem zamieszczamy nazwę w języku polskim i angielskim.
  • krzyżówka - razem z dzieckiem możemy stworzyć krzyżówkę z użyciem angielskich słówek. 
  • rozsypanki literowe - z pomieszanych literek staramy się ułożyć angielskie słówka.
  • gra Piotruś - wybieramy 12 par spośród talii oraz jedną kartę pojedynczą. Gramy odrzucając te karty, które stanowią przeciwieństwa.


Kieszonkowiec angielski - Bitter Sweet
(do nauki przymiotników)

W Kieszonkowcu z przymiotnikami znajdziemy aż 55 karty (jedna oczywiście bez antonimu).

Przykładowe wyrazy:



  • czysty
  • brudny
  • suchy
  • mokry
  • nowoczesny
  • tradycyjny
  • wąski
  • szeroki
W czasie gry dzieci doskonale się bawią, dodatkowo szlifując swój angielski. I chociaż gra przewidziana jest od 9 roku życia, to Rafał z ogromnym zaangażowaniem powtarzał za nami poszczególne wyrazy. Ogromną radość sprawiało mu też odnajdywanie przeciwieństw - czasem nawet zaskoczył nas znajomością jakiegoś wyrazu (taaa... w końcu w przedszkolu też ma zajęcia z angielskiego).


Kieszonkowiec angielski - Let's TALK!
(angielskie rozmówki)


W Kieszonkowcu z rozmówkami znajdziemy gotowe zwroty konwersacyjne przydatne w wielu codziennych sytuacjach. Talia składa się z 55 kart, które odpowiednio dobrane tworzą dialog. W połączeniu z przymiotnikami i czasownikami, które są dostępne w ofercie wydawnictwa, możemy utworzyć pokaźny zbiór zwrotów w języku angielskim. 



Kieszonkowiec angielski - Remember Forget
(do nauki czasowników)


W Kieszonkowcu z czasownikami znajdziemy aż 55 kart (jedna oczywiście bez antonimu).

Przykładowe wyrazy:

  • pozwalać
  • zabraniać
  • łapać
  • rzucać
  • zasypiać
  • budzić się
  • dawać
  • brać
W tej części Kieszonkowca znajdziemy jedne z najbardziej wyrazistych grafik. Dzieci najpierw zapoznały się z kartami, a dopiero potem przystąpiliśmy do gry memory. I muszę przyznać, że nauka czasowników szła im najlepiej - być może za sprawą genialnych ilustracji. 


Olę najbardziej rozbawił widok postaci z Playmobile  na kartach :-) 









Kieszonkowce znajdziecie TUTAJ: KLIK
Gra o Tort - smakowita propozycja od Wydawnictwa TREFL.

Gra o Tort - smakowita propozycja od Wydawnictwa TREFL.

Gra o Tort, to wyjątkowo apetyczna gra, w której wcielimy się w mistrza cukierniczego. Naszym zadaniem będzie przygotowanie najsmakowitszych tortów na różnego rodzaju okazje. Mamy więc tradycyjny tort weselny, tort urodzinowy, ciasto dla zakochanych, ciasto świąteczne i ciasto na Halloween. No to jak? Gotowi na smakowitą rozgrywkę? Tylko uwaga! Nie siadajcie do karcianki głodni!



Zawartość opakowania:

  • 45 warstw 
  • 4 karty Cukierników i Kuchcików
  • 1 karta Pierwszego Gracza
  • 1 karta okładki
  • 5 kart dekoracji
  • 1 karta kierunku
  • 3 żetony z drewnianą łyżką
  • 4 karty pomocy dla kuchników
  • 4 karty pomocy dla cukierników
  • instrukcja



Karty wykonane są niezwykle solidnie, a oprawa graficzna sprawia, że człowiek nabiera ochoty na jakiś słodki deserek. Nic dziwnego - polewa czekoladowa tak kusząco spływa po torcie... Do gry dorzucono propozycje wypieków Dr.Oetkera, co jeszcze bardziej pobudza apetyt. Zdecydowanie nie jest to gra dla osób przebywających na diecie.


Grę można poprowadzić w czterech różnych wariantach:

  • Kuchcik - proste zasady sprawiają, że ten wariant gry idealne nadaje się dla dzieci
  • Mistrz Kuchni - polecany dla doświadczonych graczy
  • Pojedynek Cukierników - wariant gry dwuosobowej
  • Pieczenie Zespołowe - rozgrywka drużynowa


W każdym wariancie gry zasady są podobne. Do naszej dyspozycji są trzy łyżki - z ich pomocą możemy wykonać następujące działania:
  • wyłożyć warstwę tortu/ciasta (położenie pierwszej warstwy wymaga 1 łyżki, drugiej warstwy - 2 łyżki, natomiast trzeciej - 3 łyżki). Proste prawda?
  • obrócić warstwę, aby odkryć co znajduje się po drugiej stronie karty (koszt: 1 łyżka)
  • "wykupić" dodatkowy punkt akcji lub rozpocząć przygotowywanie czwartego ciasta
  • obrócić kartę dekoracji lub zabrać dekorację (jeżeli pasuje do zakończonego tortu).



A w całej grze będziemy kierować się prostymi zasadami:



  • co zabrałem, to moje (czyli możemy zabierać warstwy od przeciwników, nie zważając na ich protesty)
  • pokaż co tam masz (czyli możemy obracać warstwy swoje jak i przeciwnika - czasem wyłącznie po to, aby mu nabroić)
  • kto pierwszy - ten lepszy


Gra polecana jest od 8 roku życia - myślę, że będzie doskonałą grą rodzinną. Aby wygrać, trzeba wykazać się sprytem i przebiegłością, dobrą pamięcią i odrobiną szczęścia. Praktycznie co chwilę ktoś komuś podbiera karty, więc negatywna interakcja spadła do zera - karty krążą tak, jakby były wspólne. A przynajmniej tak wygląda to w naszych rodzinnych rozgrywkach - być może inni gracze będą skakać sobie do gardeł :-D


Grę zdecydowanie polecam!








Copyright © 2014 Zdolne Dzieci , Blogger